تخصصی ترین گفتاردرمانی در کرج:تمریناتی برای دانش آموزان کلاس اول که مشکل واج شناسی دارند و یا کودکانی که به خوبی نمی توانند صدای هرواج را تشخیص داده و بخوانند :⁦⁦⁦

تخصصی ترین گفتاردرمانی در کرج:تمریناتی برای دانش آموزان کلاس اول که مشکل واج شناسی دارند و یا کودکانی که به خوبی نمی توانند صدای هرواج را تشخیص داده و بخوانند :⁦⁦⁦

 

تمریناتی برای دانش آموزان کلاس اول که مشکل واج شناسی دارند و یا کودکانی که به خوبی نمی توانند صدای هرواج را تشخیص داده و بخوانند :⁦⁦⁦

1. داخل یک سینی بزرگ مقداری شن، آرد، خاکشیر، برنج، خاک نرم یا مشابه آن ها بریزید و آن را تکان دهید تا سطح آن صاف شود .بعد به کودک بگویید با انگشت شکل آن حرف را در سینی پر از شن بکشد و صدای آن را بگوید.

2.رشته های ماکارونی را کمی داخل آب داغ قرار دهید تا نرم و قابل انعطاف شود . تعدادی از آنها را داخل یک سینی ریخته و به کودک بدهید. از کودک بخواهید که به وسیله آن ها شکل حروف را درست کند و روی یک مقوا بچسباند. به وسیله چاقو یا قیچی می تواند برخی از تکه های ماکارونی را ببرد و به عنوان سرکش یا نقطه از آن استفاده کند. هر بار که کودک حرفی را درست می کند، از او بپرسید این چه حرفی است؟ صدای آن چیست؟

3.تعدادی مقوای سفید رنگ در ابعاد ۱۰ در ۱۰ سانتی متر تهیه کنید و روی آن با ماژیک به صورت درشت حروف فارسی را بنویسید. در محیط منزل یا بیرون یکی از این حروف الفبا را به دست کودک بدهید و از او بخواهید اشیا یا وسایلی را که در اطرافش می بیند و با آن صدا شروع میشود پیدا کنید و نام ببرد.

 

4. برای اینکه حواس بویایی کودک را برای کمک به یادگیری او فعال کنید, با کمی خلاقیت میتوانید تمرین زیر را انجام دهید. مثلا هنگام خوردن خیار از کودک بخواهید آن را بو کنند و سپس حرف «خ» را با پوست خیار درست کند و چند بار صدای آن را تکرار کند کمی پودر دارچین به او بدهید تا با ریختن آن كف بشقاب حرف «د» را بسازد و در حالی که آن را بو می کند. از او سؤال کنید اول دارچین چه صدایی میشنوی؟ از پرتقال، هندونه. گل، کاهو، زرشک، برنج و یا چیز دیگری که بوی قابل توجهی دارد استفاده کنید

5. یک بطری کوچک آب معدنی را پر از آب کنید و روی در آن یک سوراخ کوچک ایجاد کنید. از کودک بخواهید که داخل حیاط یا پارکینگ منزل روی زمین و دیوار به وسیله آن برخی از حروف را بنویسد و اسم و صدای آن را بگوید

6.با استفاده از یک چراغ قوه، در یک اتاق نیمه تاریک از کودک بخواهید شکل برخی از حروف را روی دیوار ترسیم کند. در همین حال از او بخواهید که اسم آن حرف و صدای آن را بگوید و چند کلمه ای را که با آن حرف شروع می شوند نام ببرد

7.از فلش کارتهایی که قبلا درست کرده اید و روی آنها شکل حروف را کشیده اید استفاده کنید و یکی از آنها را به دست کودک بدهید از کودک بخواهید در محیط منزل یا هر جای دیگر، وسایل و اشیای مختلفی را که در اطرافش می بیند یکی یکی نام ببرد و دقت کند آیا صدای آن حرف را داخل اسم آن اشیا می شنود یا نه؟

Related posts