اختلالات گفتاری در دانش آموزان ابتدایی ( به همراه پيشنهادها و رهنمودهاي كاربردي براي معلمين و والدین|گفتار توان گستر

اختلالات گفتاری در دانش آموزان ابتدایی ( به همراه پيشنهادها و رهنمودهاي كاربردي براي معلمين و والدین|گفتار توان گستر

ـ تعريف اختلالات گفتاري

منظور از اختلال رشد گفتاري، دامنه و شكلي از گفتار است كه مطابق سن و سال خود فرد رشد نيافته باشد. شرط رشد گفتاري طبيعي در كودك، درك كافي گفتار است، زيرا قبل از اينكه كودك بتواند گفتار يا مفهوم خود را به زبان بياورد، بايد گفته ها را بفهمد. كه به طور كلي به چهار دسته تقسيم مي‌شوند.

1) اختلالات توليدي؛ اختلالاتي كه در توليد و آواهاي زبان مشكل بوجود مي آيد كه در نتيجه منجر به نامفهوم شدن واژه ها و جمله ها مي شود.

اختلال در گفتار

2) اختلالات رواني؛ گفتار يا گفتار سليس؛ (گفتار سليس: گفتاري است كه ريتم، سرعت، آهنگ آن روان و طبيعي باشد. هر نوع اختلال در اين سه ويژگي باعث پديد آمدن اختلالات رواني گفتار خواهد شد كه به دو گونه است. تندگويي و لكنت زبان)

3) اختلالات صوتي؛ هرگاه در ويژگي هاي صوتي شدت، طنين، سرعت، دامنه صوت و كيفيت اختلالي ايجاد شود مشكلاتي را در تعامل صحيح فعاليت هاي ياددهي ـ يادگيري بين معلم و دانش آموز بوجود مي آورد. اختلالات صوتي عبارتند از:

1- گفتار نفس آلود

 2- گرفتگي صدا

 3- سكته صدايي (لكنت حنجره اي)

 4- صداي دورگه

 5- شكست طنين صوت

 6- صداي زير و بم

7- شكست صدا

 8- گفتار يكنواخت

 9- بي صدايي

10- گفتار تودماغي(اختلال خيشومي)

4) اختلالات تأخير در يادگيري گفتار

عوامل موثر بر اختلالات گفتاري:

1- عوامل بيولوژيك؛ آسيب مغزي يا آسيب اعصاب عضلات گفتاري

2- ناهنجاريهاي فاحش در ساختارهاي دهان ـ مثل كام شكافتگي

3- تغييرات ساختار كم و بيش جزئي مثل از دست دادن دندانها، كم شنوايي

4- مشكلات ادراكي ـ حركتي ـ رواني ـ اجتماعي

5- سختگيري والدين در مورد صحبت كردن بچه ها

6- وجود سابقه اختلال گفتاري در بين اعضاء خانواده

و از عوامل موثر در اختلال صوتي عبارتند از: رشد و نمو حنجره، عفونتهاي حنجره، آسيب عصبهاي حنجره، عفونتهاي لوزه

دلايل فيزيكي مثل سنگيني گوش و نيز وجود الگوي نامناسب در خانه و اطراف كودك و …

 

علائم و رفتارها

كودكي كه دچار اختلالات گفتار و زبان است از يك طرف با احساس ناتواني و ناكامي در انتقال پيام منظم خود به ديگران دست و پنجه نرم مي‌كند و از طرف ديگر با تمسخر و استهزاء از طرف ديگر مواجه مي شود. كه در نتيجه كودك احساس كمتري مي‌كند و سازگاري اجتماعي و عاطفي اش به مخاطره مي افتد و در نتيجه به مرور گوشه گير، منزوي، كم رو، كم حرف، عصبي و پرخاشگر مي شود. اعتماد به نفس او ضعيف مي شود و حس ابتكار و خلاقيتش كاملاً خدشه دار مي شود. نگرني‌ها و ترس هاي واهمي، شب بيداري، يأس و افسردگي، اختلال يادگيري، مكيدن انگشت، شب ادراري، نافرماني و عصيان و اختلال سلوك از جمله عوارض جانبي اين اختلالات است و پي آمدهاي منفي اين اختلال حتي در بزرگسالي شخص را رها نمي‌كند و به صورت بيزاري از خانواده، ناتواني در كسب و درآمد و روابط نامطلوب خانوادگي و اجتماعي ظاهر مي شود.

پيشنهادها و رهنمودهاي كاربردي براي معلمين

بيشترين كار با كودكان اختلال گفتاري دوره ابتدايي بر روش معلمين و مربيان مدرسه لازم است راهكارها و شيوه هاي آمورشي را در برخورد با اين كودكان بدانند و آنها را به والدين نيز ارائه دهند.

ـ بحث در مورد زندگي افرادي كه لكنت زبان داشته اند.

ـ خواندن داستان در مورد افرادي كه لكنت زبان داشته اند.

ـ نقش كنترل كننده داشته باشيد و گفتار دانش آموز را مورد انتقاد قرار ندهيد.

ـ به كودكان وقت كافي دهيد تا خود را با كلاس وفق دهند.

ـ بلندخواني انفرادي براي اين كودكان ترس آور است لذا هم خواني گروهي انجام دهيد.

ـ تكاليف خواندني جهت تمرين در منزل به آنها بدهيد.

ـ ممانعت از مسخره كردن آنها توسط دانش آموزان ديگر.

ـ ايجاد محيط مساعد و انگيزه كافي براي كودكان.

ـ تحمل و حوصله و ملاحظه براي اين كودكان كه صبر و حوصله معلم بسيار مهم و با ارزش است.

ـ بايد به طور آگاهانه توجه شاگردي را كه قبلاً با اختلالات گويايي است به محبت كردن ديگران جلب كنيد تا چگونگي تلفظ و اداي كلمات مختلف را بياموزد.

ـ به كودكان فرصت دهيد تا با آرامش به سؤالات پاسخ دهند.

ـ متن هاي ساده تر و كمتر را به اين بچه ها جهت خواندن بدهيد.

ـ بهتر است اولين نفر براي خواندن و يا پاسخ دادن به سؤالات باشد.

ـ كودك را از اضطراب و عجله و محيط استرس زا دور نگه داريد.

ـ معلم، آگاه بودن از مشكل كودك را به او بفهماند ولي زياد درباره ي آن با وي صحبت نكند.

ـ گزارش جامع از كودك مبتلا به اختلال را جهت معرفي به گفتار درماني تهيه كند.

ـ استفاده از بازيهاي آموزش (بازيهاي زباني، ايفاي نقش و بازي نمايشي، بازي جمعي، تمرين مهارت و شبيه سازي)

ـ در مورد ماهيت لكنت زبان براي آنان توضيح دهيد.

ـ در حين درس دادن خاطرنشان كنيد كه بهترين نوع صدا، صداي متعادل است.

ـ فعاليت هايي را كه منجر به گوش دادن موثر در فراگيري مي شود طراحي نمائيد.

ـ بازيهايي طراحي كنيد كه محتوا آن ها شعر باشد.

ـ والدين؛ در خانواده هايي كه بيشتر به كودك توجه مي شود كودكان خود را تشويق و ترغيب مي كنند تا بهتر صحبت كنند. تلفظ هاي ناصحيح و غلطهاي دستوري آنها را اصلاح مي كنند و آنها را اصلاح مي كنند و آنها را در مكالمات خانوادگي شركت مي‌دهند.

 

راهكارهايي براي والدين

ـ هنگام صحبت كردن با كودك با جملات ساده تر و سرعت كم تر و آرامتر از هنگامي كه با بزرگسالان صحبت مي كنيد حرف بزنيد.

ـ اگر كودك نمي تواند صداها را خوب و درست توليد كند از او در حرف زدن ممانعت به عمل نياوريد بلكه سعي كنيد او را درك كنيد.

ـ از گفتارهاي كودكانه بچه ها تقليد نكنيد چون حرف زدن به شيوه كودكانه در آنها استمرار مي يابد. برخي از كودكان در حرف زدن با مشكلات عمده اي روبرو هستند، سعي كنيد تا نحوه توليد اصوات و گفتار او را اصلاح كنيد. چون ممكن است منجر به عقب ماندگي و يا توقف در گفتار شود.

منبع:

گروه مشاوره آموزشي ابتدايي سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي http://www.khedu.ir

behtarinalborz.ir
goftardarmanionline.ir
googleimage.ir
hamejaa.ir
medu-karaj.ir
siavashataee.ir
slpnews.ir
autismonline.ir
avalinkaraj.ir
behtarin-entekhab-karaj-siavashataee.ir
behtarinkaraj.ir
goftareravan.ir
google-map.ir
googlegame.ir
googlemovies.ir
karaj-medu.ir
kardarmanialborz.ir
kardarmanikaraj.ir
loknatclinic.ir
loknatshekan.ir
http://siavashataee.com

http://goftardarmani.com

neurofeedbackalborz.ir
otalborz.ir
otkaraj.ir
pff-rhs.ir
pooyesh-dar-goftardarmani-karaj.ir
pooyesh-dar-kardarmani-karaj.ir
siavash-ataee.ir
slpkaraj.ir
slponline.ir
speech-therapy.ir
tjhvnvlhkd.ir

Related posts

Leave a Comment